Artikler

Artikler

De andre producenter


Spørgsmålet dukker hele tiden op: Er det Märklin? Nej, ikke altid! 


Spor 1 markedet har næsten hele tiden været mere end bare Märklin. De fleste andre producenter har som regel kun produceret i små serier, så priserne har også været derefter. Generelt har der dog været en sammenhæng mellem pris og kvalitet. Dermed ikke sagt, at det kun er de absolut dyreste schweiziske modeller der dur. Man skal bare vide, at modeller i messing og rustfrit stål er dyrere end zinkstøbning, som igen er dyrere end plaststøbninger, som igen er billigere end 3D print og plastcard. De bedste modelbyggere i plast kan dog sagtens hamle op med metalmodellerne, hvis de har været omhyggelige nok.


Med tiden er der kommet nye producenter til, mens andre er ophørt. Brugtmarkedet er en vigtig kilde til at dække en del af efterspørgslen, men nyproduktioner af tidligere producerede modeller dukker op med jævne mellemrum.


Markedet for spor 1 nyproduktion er dog præget af begrænsede serier, der kan bestilles i et begrænset tidsrum og hvis man misser dette, så er der forhandlere, der måske ligger inde med enkelte modeller, når alt er udleveret fra producenten.  Så vinduet for køb af yndlingsmodeller er begrænset, hvorfor det gælder om at slå til, når lejligheden byder sig.


Producenter (udvalgt 2021): 4DTrains, Kim Møller, Wunder, MBW; KM1, Kiss Modellbahn Service, Kiss-Modellbahnen Deutschland, Kiss-Modellbahnen Schweiz, Fine Models, Steiner Modellwerke, Proform, Dingler, Bockholt, Modelbex, Fulgurex, Lematec, Kesselbauer, Modellbau Marcus Jaegers, Fine Arts Models USA, Accucraft, MTH, Demko, Pein, Aster, Märklin


Tidligere producenter: Koch, Beneken, Plackingen, Lemaco, Hübner (videreført af Märklin)




Paulo Thrige


Rullende materiel: Det kører vi med

6 Nov 2020

Her vil med tiden komme en artikel om vores rullende materiel. Indtil videre er det en mere generel oversigt over modelproducenter og modeller.


Märklin: Det er her de fleste starter og det er også Märklin, der har skabt det moderne spor1. Som med så meget andet, der har med jernbaner at gøre, så kan man inddele Märklins modeller efter årtier.

70'er modellerne har simple mekanik, analog elektronik og meget få detaljer. BR80 og DHG500 er modellerne fra den tid.

80'er modellerne begynder at blive mere detaljeret og mekanikken er hen mod slutningen mere robust. Omkring 86 kommer de første delta dekodere og der kommer også primitiv lydelektronik. Højdepunktet er de første krokodiller, som visuelt er ganske fine, selv med dagens standard (den nyeste version er dog helt nykonstrueret og ekstrem lækker).

I 90'erne er det især dieselmaskinerne, der dominerer og med Motorola 80 systemet, bliver det mere almindeligt at køre digitalt. Der kommer også digitaliseret lyd i nogle af modellerne. De fleste modeller fungerer i dag for mange som introduktionen til spor1, da brugtpriserne er rimelige.

I nullerne forsøger Märklin at forny sig, da KISS og KM1 byder op til dans med flotte masseproducerede messingmodeller. Märklins BR01 og BR44 er pæne forsøg, men de mangler lige det sidste og er også et udtryk for et Märklin i krise.

I 10'erne har Märklin fået styr på det og nykonstruktionerne vælter ud på stribe. Det hele begynder med BR103 55103, som bliver et stort hit. Siden er der kommet E103, to nyere varianter af BR103, BR41/42, E60 samt krokodillen. Det er også blevet til nyoplag af Hübners BR64 og E94. 

20'erne er lige startet og Märklin er startet med et brag: SNCF 241 og V320. Det lover godt for fremtiden.

På vej i 2021/22


Gang i gryden med nyt materiel i disse Corona tider 


Der er bare så mange projekter igang i spor 1 fra de forskellige producenter. Her er en lille liste over nogle af de lokomotiver, vogne og tilbehør, der kan bestilles eller ventes udleveret i 2021/22.

Kim Møller

Lokomotiver: Traktor 57 (den fra Olsenbanden)

4DTrains

Lokomotiver: MZ

Diverse: Kran, Vandkran, Brændolietanksøjle

Wunder

Lokomotiver: BR151, BR111, ET85/ES85, BR89.70 (T3)

Vogne: Schürzen-Eilzugwagen, D-zug, Touropa Liegewagen

KM1

Lokomotiver: BR89 (T3), BR 15 (S 2/6), BR50 ÜK, BR50.40, BR59, BR91, BR96, VT95, BR18.201, BR18.1, V51, BR01 Altbaukessel, BR03.10, BR05, BR10 (udleveres ultimo februar 2021), V20, VT11.5, BR602, E69, Vectron

Vogne: Container/Trailervogn Talbot T3 (samt containere bl.a. Mærsk), Talbot-schotterwagen, Schienenwagen SS15, Kühlwagen Trfhs32, Speisewagen WR4ü-28, Umbauwagen 3- og 4-akslet, Leipzig Glm(g)hs 36/37, MCi, Enhedstankvogn, Dampfkran Ardelt 57t/90t, Klv 12, Schwerklienwagen

Kiss Modellbahn Service

Vogne: SNCF Corail A10tu/B111tu/Bar B5Rtux

Kiss-Modellbahnen Deutschland

Lokomotiver: Vectron, ELNA 6, Baureihe 98.4-5

Kiss-Modellbahnen Schweiz

Lokomotiver: Traxx 2 BR185.2, De4/4, Am843, Caimano E656, SBB A 3/5

Vogne: SBB Hbis/Hbis, Schweizer Bierwagen

MBW

Lokomotiver: BR56.20-29, BR80, BR52, BR52.80, BR41, BR78.10, BR38.10-40, VT10.5 Senator/Komet, E95, BR03.10, BR03.10 Stromlinien

Vogne: Tbis 870/871, Hbis 299, E36 Eilzugwagen, Mdy Behelfspackwagen, Krupp Kesselwagen

Märklin

Lokomotiver: Köfferli Ce 6/8 I, V320

Vogne: Sgjs 716 container, Eaos 106, Kls WIEBE, Gas tankvogn, G10, ARAL tankvogn

Diverse: Magirus Mercur 120 S

Fine Models

Lokomotiver: E71, BR97.1 tandstangslokomotiv

Vogne: Henschel Dampfschneeschleuder mit 2´2´T26 Tender

Steiner Modellwerke

Lokomotiver: Kö(f)/BR323

Flotte

Billeder fra udstillinger og arbejdsdage i klubben

IMG_2293
IMG_2438
IMG_2437
IMG_2436
IMG_2435
IMG_2434
IMG_2433
IMG_2432
IMG_2431
IMG_2430
IMG_2316
IMG_2315
IMG_2312
IMG_2311
IMG_2310
IMG_2309
IMG_2308
IMG_2307
IMG_2306
IMG_2305
IMG_2304
IMG_2303
IMG_2302
IMG_2301
IMG_2300
IMG_2299
IMG_2298
IMG_2297
IMG_2296
IMG_2295
IMG_2294
IMG_2292
IMG_2291
IMG_2290
IMG_2289
IMG_2288
IMG_2287
IMG_2286
IMG_2285
IMG_2283
IMG_2281
IMG_2280
IMG_2279
IMG_2278
IMG_2277
IMG_2276
IMG_2275
IMG_2274
IMG_2273
IMG_2272
IMG_2271
IMG_2270
IMG_2269
IMG_2268
IMG_2267
IMG_2266
IMG_2265
IMG_2179
IMG_2180
IMG_2181
IMG_2178
IMG_2157
IMG_2156
IMG_2155
IMG_2154
IMG_2153
IMG_2150
IMG_2149
IMG_2147
IMG_2146
IMG_2145
IMG_2143
IMG_2142
IMG_2141
IMG_2140
IMG_2139
IMG_2138
IMG_2137
IMG_2136
IMG_2135
IMG_2134
IMG_2133
IMG_2132
IMG_2131
IMG_2130
IMG_2129
IMG_2128
IMG_2126
IMG_2125
IMG_2124
IMG_2123
IMG_2122
IMG_2120
IMG_2119
IMG_2118
IMG_2117
IMG_2116
IMG_2099
IMG_2098
IMG_2097
IMG_2096
IMG_2095
IMG_2094
IMG_2093
IMG_2092
IMG_2091
IMG_2090
IMG_2089
IMG_2088
IMG_2087
IMG_2086
IMG_2085
IMG_2084
IMG_2083
IMG_2082
IMG_2081
IMG_2080
IMG_2079
IMG_2078
IMG_2077
IMG_2076
IMG_2074
IMG_2073
IMG_2072
IMG_2071
IMG_2070
IMG_2283
IMG_2281
IMG_2280
IMG_2279
IMG_2278
IMG_2277
IMG_2276
IMG_2275
IMG_2274
IMG_2273
IMG_2272
IMG_2271
IMG_2270
IMG_2269
IMG_2268
IMG_2267
IMG_2266
IMG_2265
IMG_2705
IMG_2695
IMG_2692
IMG_2683
IMG_2682
IMG_2657
IMG_2656
IMG_2655
IMG_2650
IMG_2647
IMG_2610
IMG_2556
IMG_2555
IMG_2554
IMG_2059
IMG_2058
IMG_2057
IMG_2056
IMG_2032

Vi mindes: Medlemmer hinsides

Mentor og mesterbygger

Preben Hejberg


Efter et kortere sygdomsforløb med accelererende kræft, er Preben Hejberg sovet stille ind fredag aften.


Bekendtskabet med Preben er for de fleste i Togklubben1:32 først startet i 2004. Derfor omhandler denne nekrolog hovedsagligt tiden fra 2004 til i dag.


Tiden efter sin kones bortgang benyttede Preben på at øge sit engagement i sin toghobby, i arbejdet med Ballerup Kræmmermarked, have renovering og med istandsættelse af indtil flere Mercedes Benz biler. Hertil kom plejehunden Jacob, som blev en trofast følgesvend til Preben.


Til DMJUs modeltogsudstilling i august 2004 i Valbyhallen, stillede Togklubben1:32 op med et blandet anlæg bestående af Prebens store flotte stationstykke og nogle klubmoduler med løstliggende skinner på. Dette blev starten på Prebens færden i Togklubben1:32.


Preben havde lavet et fantastisk stykke arbejde med dette stationsstykke, da han dristede sig til at udføre det med en stor kurve med overhøjde, som det ses på flere danske stationer. Preben var en detaljens og teknikkens mand.


Prebens fortid som direktør for Philips Danmark og som elektroingeniør (Cand. Polyt) fornægtede sig ikke. Han forstod at organisere os når der skulle arbejdes på modulerne i kælderen i hjemmet på Morelvej i Skovlunde.


Preben nåede også at vise sine pædagogiske evner, da han førte os ind elektronikkens verden med sit foredrag om spænding og strømstyrke (kan stadig lugte den ristede pølse, der på bedste Dr. Frankenstein vis blev udsat for Prebens udgave af den elektriske stol).


Men Preben rummede meget mere – Hvorfor spendere et par hundrede kroner på en digital decoder, når man kunne bygge den selv. Preben havde også planer om at bygge sin egen styrepult med fuld udnyttelse af Motorolas protokol, som Preben lakonisk mente var dårligt udnyttet af Märklin.


Prebens interesse for gør-det-selv viste sig også da han anskaffede sig en Big Boy fra MTH og en Class 66 fra Aristocraft. Begge er udført med for store hjulflanger til at passe til spor1, men Preben mente at det der var for meget skulle blot drejes af – Og det gjorde Preben så, med det resultat at Preben vel var den første der kunne køre Class 66 på et spor1 anlæg! Begge modeller fik i øvrigt skiftet elektronikken ud, så det var kompatibelt med Märklin. Jo, Preben fik også klaret dette.

At arbejde i træ og metal var ikke noget problem for Preben. De næsten færdige messingmodeller af MZ og Bn vidner om Prebens færdigheder ud i lodning og metalbearbejdning.


Arbejdet med modulanlægget var også en rejse ud i bearbejdningens kunst og her viste Preben hvor overliggeren skulle være. Med rigtige overgangsbuer og tvungne sporskiftetunger er detaljerne i orden. Preben gjorde det så forbilledligt som muligt og gik sjældent på kompromis med tekniske løsninger.


Kronen på værket var da Prebens anlæg blev benyttet til DSBs 150 års jubilæumsfest i Bella Center i 2006, hvor Togklubben1:32 var hyret til at underholde gæsterne med paradekørsel i spor1. Anlægget bestod prøven og Preben fik rosende ord med på vejen af DSBs generaldirektør Søren Eriksen over anlæggets optiske og tekniske kvaliteter. Bedre bliver det vel næppe.


Prebens store have skulle have huset den store spor1 bane, så Preben benyttede sommeren 2006 på at gøre den i stand. Terrassen blev renoveret og nye fliser blev lagt. Desværre nåede Preben ikke at få banen stillet op og køre med sine tog, men han nød at være i den velordnede have lige til det sidste.


Især vil Preben blive savnet af de yngste toginteresserede børn. Preben sørgede altid for at de blev sat i sving med meningsfyldte ting. Skulle der bores eller loddes, så gav Preben kyndig vejledning. Preben efterlader ikke egne børn, men tabet af Preben er stort blandt de yngste!


Preben bortgang efterlader et stort tomrum i Skovlunde, hvor venner og naboer kunne komme og blive ført ind i Prebens verden af tog, elektronik og god mad. Hvem skal nu lære de unge om vekselstrøm, dioder og lodning med kongevand på rustfrit stål? Bolden ligger og venter på at blive taget op i Prebens ånd!


Prebens minde lever videre i Togklubben1:32, hvortil anlægget er testamenteret. Derfor påhviler der os alle et kæmpe ansvar for at videreføre anlægget og vise det frem til glæde og beundring.


Preben - Hvil i fred. 7 november 2008



Skrevet af Paulo Thrige 8 november 2008

Finurlig og højt humør 

Allan Jensen

Ære været Allans minde. Tankerne falder på den gang, vi grillede i Allans have og gik igang med at sigte et par tons granitskærver. Allan var med til at stifte foreningen Togklubben 1:32 og var kasserer de første par år. Allan huskes måske bedst for datterens risalamande, som i mange år var fast indslag til togklubbens årlige julefrokost. Et andet fast indslag fra Allan var glastankvognene med BR91 i front. Allan vil være savnet.

Allan afgik ved døden den 13 december 2017.

Amerikaner Jørgen 

Jørgen Einfeldt

Vores klubmedlem Jørgen Einfeldt sov stille ind lørdag den 2 januar 2021. Jørgen vil blive savnet. Han var særligt interesseret i store amerikanske diesellokomotiver og man var ikke i tvivl om, når han kørte med sin MTH model, for den kunne lave sød musik. Desværre holdt truslen fra corona Jørgen fra at deltage i julefrokosten 2020, så det blev sidste klubmøde Jørgen deltog i var medio november 2020.
Ære være Jørgens minde