Modeltogsforening for skala 1:32
Her vil med tiden komme en artikel om vores rullende materiel. Indtil videre er det en mere generel oversigt over modelproducenter og modeller.
Märklin: Det er her de fleste starter og det er også Märklin, der har skabt det moderne spor1. Som med så meget andet, der har med jernbaner at gøre, så kan man inddele Märklins modeller efter årtier.
70'er modellerne har simple mekanik, analog elektronik og meget få detaljer. BR80 og DHG500 er modellerne fra den tid.
80'er modellerne begynder at blive mere detaljeret og mekanikken er hen mod slutningen mere robust. Omkring 86 kommer de første delta dekodere og der kommer også primitiv lydelektronik. Højdepunktet er de første krokodiller, som visuelt er ganske fine, selv med dagens standard (den nyeste version er dog helt nykonstrueret og ekstrem lækker).
I 90'erne er det især dieselmaskinerne, der dominerer og med Motorola 80 systemet, bliver det mere almindeligt at køre digitalt. Der kommer også digitaliseret lyd i nogle af modellerne. De fleste modeller fungerer i dag for mange som introduktionen til spor1, da brugtpriserne er rimelige.
I nullerne forsøger Märklin at forny sig, da KISS og KM1 byder op til dans med flotte masseproducerede messingmodeller. Märklins BR01 og BR44 er pæne forsøg, men de mangler lige det sidste og er også et udtryk for et Märklin i krise.
I 10'erne har Märklin fået styr på det og nykonstruktionerne vælter ud på stribe. Det hele begynder med BR103 55103, som bliver et stort hit. Siden er der kommet E103, to nyere varianter af BR103, BR41/42, BR 38, E60 samt krokodillen. Det er også blevet til nyoplag af Hübners BR64 og E94.
20'erne er lige begyndt og Märklin er startet med et brag: SNCF 241-A, SNCF 241-A-58, BR 08, BR78, BR 147/187, SBB Ce 6/8 I og V320. Det lover godt for fremtiden.
Inden for ægte damp, er der ingen vej uden om Aster, som i over 4 årtier har leveret byggesæt og fabrikssamlede modeller af bl.a. Engelske, Franske, Tyske og Amerikanske damplokomotiver. Derudover har Fulgurex fået lavet nogle interessante modeller. Amerikanske Accucraft har også lavet en del amerikanske modeller, bl.a. Big Boy. Endelig har kinesiske Bowande på det seneste budt ind med primært tyske modeller.
De andre producenter
Spor 1 markedet har næsten hele tiden været mere end bare Märklin. De fleste andre producenter har som regel kun produceret i små serier, så priserne har også været derefter. Generelt har der dog været en sammenhæng mellem pris og kvalitet. Dermed ikke sagt, at det kun er de absolut dyreste schweiziske modeller der dur. Man skal bare vide, at modeller i messing og rustfrit stål er dyrere end zinkstøbning, som igen er dyrere end plaststøbninger, som igen er billigere end 3D print og plastcard. De bedste modelbyggere i plast kan dog sagtens hamle op med metalmodellerne, hvis de har været omhyggelige nok.
Med tiden er der kommet nye producenter til, mens andre er ophørt. Brugtmarkedet er en vigtig kilde til at dække en del af efterspørgslen, men nyproduktioner af tidligere producerede modeller dukker op med jævne mellemrum.
Markedet for spor 1 nyproduktion er dog præget af begrænsede serier, der kan bestilles i et begrænset tidsrum og hvis man misser dette, så er der forhandlere, der måske ligger inde med enkelte modeller, når alt er udleveret fra producenten. Så vinduet for køb af yndlingsmodeller er begrænset, hvorfor det gælder om at slå til, når lejligheden byder sig.
Producenter (udvalgt 2021): 4DTrains, Kim Møller, Wunder, MBW; KM1, Kiss Modellbahn Service, Kiss-Modellbahnen Deutschland, Kiss-Modellbahnen Schweiz, Fine Models, Steiner Modellwerke, Proform, Dingler, Modelbex, Fulgurex, Lematec, Kesselbauer, Modellbau Marcus Jaegers, Fine Arts Models USA, Accucraft, MTH, Demko, Pein, Aster, Märklin, ESU Pullman (Heljan)
Tidligere producenter: Koch, Beneken, Plackingen, Bockholt ,Lemaco, Hübner (videreført af Märklin)
Opdateret november 2022
Af Paulo Thrige
6 Nov 2020 (opdateret 17 nov 2022)
På vej i 2021-2024
Der er bare så mange projekter igang i spor 1 fra de forskellige producenter. Her er en lille liste over nogle af de lokomotiver, vogne og tilbehør, der kan bestilles eller ventes udleveret 2022-24
Kim Møller
Lokomotiver: Traktor 57 (den fra Olsenbanden), MT, Litra R, Marcipanbrød
4DTrains
Lokomotiver: MZ
Diverse: Kran, Vandkran, Brændolietanksøjle
Wunder
Lokomotiver: BR151, BR111, ET85/ES85, BR89.70 (T3)
Vogne: Schürzen-Eilzugwagen, D-zug, Touropa Liegewagen
KM1
Lokomotiver: BR89 (T3), BR 15 (S 2/6), BR50 ÜK, BR50.40, BR59, BR91, BR96, VT95, BR18.201, BR18.1, V51, BR01 Altbaukessel, BR03.10, BR05, BR10 (udleveres ultimo februar 2021), V20, VT11.5, BR602, E69, Vectron
Vogne: Container/Trailervogn Talbot T3 (samt containere bl.a. Mærsk), Talbot-schotterwagen, Schienenwagen SS15, Kühlwagen Trfhs32, Speisewagen WR4ü-28, Umbauwagen 3- og 4-akslet, Leipzig Glm(g)hs 36/37, MCi, Enhedstankvogn, Dampfkran Ardelt 57t/90t, Klv 12, Schwerklienwagen
Kiss Modellbahn Service
Vogne: SNCF Corail A10tu/B111tu/Bar B5Rtux
Kiss-Modellbahnen Deutschland
Lokomotiver: Vectron, ELNA 6, Baureihe 98.4-5
Kiss-Modellbahnen Schweiz
Lokomotiver: Traxx 2 BR185.2, De4/4, Am843, Caimano E656, SBB A 3/5
Vogne: SBB Hbis/Hbis, Schweizer Bierwagen
MBW
Lokomotiver: BR56.20-29, BR80, BR52, BR52.80, BR41, BR78.10, BR38.10-40, VT10.5 Senator/Komet, E95, BR03.10, BR03.10 Stromlinien
Vogne: Tbis 870/871, Hbis 299, E36 Eilzugwagen, Mdy Behelfspackwagen, Krupp Kesselwagen
Märklin
Lokomotiver: BR151, S2/6, BR02 314, BigBoy 4014
Vogne: Sgjs 716 container, Eaos 106, Kls WIEBE, Gas tankvogn, G10, ARAL tankvogn
Diverse: Magirus Mercur 120 S
Fine Models
Lokomotiver: E71, BR97.1 tandstangslokomotiv
Vogne: Henschel Dampfschneeschleuder mit 2´2´T26 Tender
Steiner Modellwerke
Lokomotiver: VT95
Spur-1.at
BR 310, BR44, BR77
Hvad er der kommet fra 2021 til 2023?
Udpluk af hvad der kom:
Kim Møller
Lokomotiver: Traktor 57 (den fra Olsenbanden), MT (Udsolgt), Litra R, Marcipanbrød
4DTrains
Diverse: Kran, Vandkran, Brændolietanksøjle
Märklin
Köfferli Ce 6/8 I, V320, BR 08, SNCF 241-A58
Wunder
Lokomotiver: BR111
KM1
Lokomotiver: BR89 (T3), BR50 ÜK, BR50.40, BR18.201, BR18.1, BR05, BR10 , Ardelt 57t
Kiss-Modellbahnen Deutschland
Lokomotiver: Vectron, ELNA 6
Kiss-Modellbahnen Schweiz
Lokomotiver: Traxx 2 BR185.2, , Am843
Vogne: SBB Hbis/Hbis
MBW
Lokomotiver: BR80, 52.40
Steiner Modellwerke
Kö(f)/BR323
Spur-1.at
Gravita 10bb
9 nov 2023
Mentor og mesterbygger
Efter et kortere sygdomsforløb med accelererende kræft, er Preben Hejberg sovet stille ind fredag aften.
Bekendtskabet med Preben er for de fleste i Togklubben1:32 først startet i 2004. Derfor omhandler denne nekrolog hovedsagligt tiden fra 2004 til i dag.
Tiden efter sin kones bortgang benyttede Preben på at øge sit engagement i sin toghobby, i arbejdet med Ballerup Kræmmermarked, have renovering og med istandsættelse af indtil flere Mercedes Benz biler. Hertil kom plejehunden Jacob, som blev en trofast følgesvend til Preben.
Til DMJUs modeltogsudstilling i august 2004 i Valbyhallen, stillede Togklubben1:32 op med et blandet anlæg bestående af Prebens store flotte stationstykke og nogle klubmoduler med løstliggende skinner på. Dette blev starten på Prebens færden i Togklubben1:32.
Preben havde lavet et fantastisk stykke arbejde med dette stationsstykke, da han dristede sig til at udføre det med en stor kurve med overhøjde, som det ses på flere danske stationer. Preben var en detaljens og teknikkens mand.
Prebens fortid som direktør for Philips Danmark og som elektroingeniør (Cand. Polyt) fornægtede sig ikke. Han forstod at organisere os når der skulle arbejdes på modulerne i kælderen i hjemmet på Morelvej i Skovlunde.
Preben nåede også at vise sine pædagogiske evner, da han førte os ind elektronikkens verden med sit foredrag om spænding og strømstyrke (kan stadig lugte den ristede pølse, der på bedste Dr. Frankenstein vis blev udsat for Prebens udgave af den elektriske stol).
Men Preben rummede meget mere – Hvorfor spendere et par hundrede kroner på en digital decoder, når man kunne bygge den selv. Preben havde også planer om at bygge sin egen styrepult med fuld udnyttelse af Motorolas protokol, som Preben lakonisk mente var dårligt udnyttet af Märklin.
Prebens interesse for gør-det-selv viste sig også da han anskaffede sig en Big Boy fra MTH og en Class 66 fra Aristocraft. Begge er udført med for store hjulflanger til at passe til spor1, men Preben mente at det der var for meget skulle blot drejes af – Og det gjorde Preben så, med det resultat at Preben vel var den første der kunne køre Class 66 på et spor1 anlæg! Begge modeller fik i øvrigt skiftet elektronikken ud, så det var kompatibelt med Märklin. Jo, Preben fik også klaret dette.
At arbejde i træ og metal var ikke noget problem for Preben. De næsten færdige messingmodeller af MZ og Bn vidner om Prebens færdigheder ud i lodning og metalbearbejdning.
Arbejdet med modulanlægget var også en rejse ud i bearbejdningens kunst og her viste Preben hvor overliggeren skulle være. Med rigtige overgangsbuer og tvungne sporskiftetunger er detaljerne i orden. Preben gjorde det så forbilledligt som muligt og gik sjældent på kompromis med tekniske løsninger.
Kronen på værket var da Prebens anlæg blev benyttet til DSBs 150 års jubilæumsfest i Bella Center i 2006, hvor Togklubben1:32 var hyret til at underholde gæsterne med paradekørsel i spor1. Anlægget bestod prøven og Preben fik rosende ord med på vejen af DSBs generaldirektør Søren Eriksen over anlæggets optiske og tekniske kvaliteter. Bedre bliver det vel næppe.
Prebens store have skulle have huset den store spor1 bane, så Preben benyttede sommeren 2006 på at gøre den i stand. Terrassen blev renoveret og nye fliser blev lagt. Desværre nåede Preben ikke at få banen stillet op og køre med sine tog, men han nød at være i den velordnede have lige til det sidste.
Især vil Preben blive savnet af de yngste toginteresserede børn. Preben sørgede altid for at de blev sat i sving med meningsfyldte ting. Skulle der bores eller loddes, så gav Preben kyndig vejledning. Preben efterlader ikke egne børn, men tabet af Preben er stort blandt de yngste!
Preben bortgang efterlader et stort tomrum i Skovlunde, hvor venner og naboer kunne komme og blive ført ind i Prebens verden af tog, elektronik og god mad. Hvem skal nu lære de unge om vekselstrøm, dioder og lodning med kongevand på rustfrit stål? Bolden ligger og venter på at blive taget op i Prebens ånd!
Prebens minde lever videre i Togklubben1:32, hvortil anlægget er testamenteret. Derfor påhviler der os alle et kæmpe ansvar for at videreføre anlægget og vise det frem til glæde og beundring.
Preben - Hvil i fred. 7 november 2008
Skrevet af Paulo Thrige 8 november 2008
Finurlig og højt humør
Ære været Allans minde. Tankerne falder på den gang, vi grillede i Allans have og gik igang med at sigte et par tons granitskærver. Allan var med til at stifte foreningen Togklubben 1:32 og var kasserer de første par år. Allan huskes måske bedst for datterens risalamande, som i mange år var fast indslag til togklubbens årlige julefrokost. Et andet fast indslag fra Allan var glastankvognene med BR91 i front. Allan vil være savnet.
Allan afgik ved døden den 13 december 2017.
Amerikaner Jørgen
Vores klubmedlem Jørgen Einfeldt sov stille ind lørdag den 2 januar 2021. Jørgen vil blive savnet. Han var særligt interesseret i store amerikanske diesellokomotiver og man var ikke i tvivl om, når han kørte med sin MTH model, for den kunne lave sød musik. Desværre holdt truslen fra corona Jørgen fra at deltage i julefrokosten 2020, så det blev sidste klubmøde Jørgen deltog i var medio november 2020.
Ære være Jørgens minde
Luneful og god for en røverhistorie
At miste en man holder af, er aldrig nemt. Det kommer til udtryk på mange forskellige måder, men én ting vil de fleste opleve: Afsavnet af at kunne dele hinandens selskab, konversere, grine sammen, hjælpe hinanden, hygge sig, det sker kun i minderne og kun der. Derfor vil ingeniør Gerhard Albrecht Patzig blive savnet, efter at han måtte give op til kræftens ødelæggende styrke.
Gerhard var ganske lunefuld og var altid god for en røverhistorie fra de varme lande og indefra Borgen eller majestætens gemakker. Gennem mere end 80 år har Gerhard lært af livet og i de relativt få år i Togklubben 1:32 har han gavmildt delt ud af sin viden om de store mysterier i livet: Kvindens natur, religionernes indflydelse, politikernes kompetencer og de mange fjerne kulturer han har oplevet.
Det har heller ikke skortet på beretninger om familiens gøren og laden, så vi har været helt opdateret på Gerhards hustru, Marianne, og sønnens flotte karriere hos Mercedes Benz i Kina.
Gerhard efterlader et socialt hul i togklubben, som bliver svært at udfylde. Til vores sociale sammenkomster, stod Gerhard altid i forreste række, når der skulle uddeles et ”prost”, ”a votre santé”, ”naztrovia” eller en ”skål” og var altid god for en joke i knæhøjde på et af de mange sprog, som han mestrede; det var ikke altid vi forstod det, men heldigvis kunne Gerhard oversætte den og den slags humor er multikulturel, så lattermusklerne er ofte blevet godt brugt i Gerhards selskab.
Som Togklubbens faste revisor, var der en gang om året lagt op til fest, når regnskabet skulle revideres, hvilket ofte blev gjort i lejligheden i Buddinge. Gerhard nød en god pizza i kassererens selskab og så stod den ellers på stikprøver og sammentællinger. Corona pandemien og kræften satte en stopper for denne årlige begivenhed og den vil blive savnet af kassereren.
Ved forårets Hobbymesse (marts 2022) deltog Gerhard med opsætning af anlæg om fredagen og havde en fornøjelig lørdag med kørsel af både BR85 og E18 på klubbens anlæg. Det gik heldigvis som det plejede, at Gerhard fik skåret et par sporskifter op, så strømmen blev afbrudt, men det hører med til legen med de store tog. Vi kan alle komme til at lave en ”Gerhard”, ingen nævnt, ingen glemt. Gerhard gav altid en hånd med ved opstilling og nedtagning af anlægget, så hvem skal nu finde de rette ben frem eller organisere sidestykkerne? Desværre stak kræften sit ækle hoved frem om søndagen, hvor Gerhard måtte blive hjemme, så det blev den sidste togkørsel for Gerhard i dette liv.
Gerhard, hvil i fred. Må du finde samme livslyst og glæder derude, hvor end du nu huserer. Auf Wiedersehen mein freund.
19 marts 2022
Modeltog for store drenge
"Forskellen på drenges og mænds legetøj er prisen (og størrelsen)!" - Maximus Decimus Meridius
mail: info@togklubben1til32.dk
Facebook:
https://www.facebook.com/togklubben1til32/
Tag: @togklubben1til32
Onsdage: 16.30 - 20.00
Skovbogade 43B, 4000 Roskilde
© Copyright. All Rights Reserved. BigBoy 2019-2024 CVR-nummer: 43562983