Artikler

Artikler

Her vil med tiden komme en artikel om vores rullende materiel. Indtil videre er det en mere generel oversigt over modelproducenter og modeller.


Märklin: Det er her de fleste starter og det er også Märklin, der har skabt det moderne spor1. Som med så meget andet, der har med jernbaner at gøre, så kan man inddele Märklins modeller efter årtier.

70'er modellerne har simple mekanik, analog elektronik og meget få detaljer. BR80 og DHG500 er modellerne fra den tid.

80'er modellerne begynder at blive mere detaljeret og mekanikken er hen mod slutningen mere robust. Omkring 86 kommer de første delta dekodere og der kommer også primitiv lydelektronik. Højdepunktet er de første krokodiller, som visuelt er ganske fine, selv med dagens standard (den nyeste version er dog helt nykonstrueret og ekstrem lækker).

I 90'erne er det især dieselmaskinerne, der dominerer og med Motorola 80 systemet, bliver det mere almindeligt at køre digitalt. Der kommer også digitaliseret lyd i nogle af modellerne. De fleste modeller fungerer i dag for mange som introduktionen til spor1, da brugtpriserne er rimelige.

I nullerne forsøger Märklin at forny sig, da KISS og KM1 byder op til dans med flotte masseproducerede messingmodeller. Märklins BR01 og BR44 er pæne forsøg, men de mangler lige det sidste og er også et udtryk for et Märklin i krise.

I 10'erne har Märklin fået styr på det og nykonstruktionerne vælter ud på stribe. Det hele begynder med BR103 55103, som bliver et stort hit. Siden er der kommet E103, to nyere varianter af BR103, BR41/42, BR 38, E60 samt krokodillen. Det er også blevet til nyoplag af Hübners BR64 og E94. 

20'erne er lige begyndt og Märklin er startet med et brag: SNCF 241-A, SNCF 241-A-58, BR 08,  BR78, BR 147/187, SBB Ce 6/8 I og V320. Det lover godt for fremtiden.


Inden for ægte damp, er der ingen vej uden om Aster, som i over 4 årtier har leveret byggesæt og fabrikssamlede modeller af bl.a. Engelske, Franske, Tyske og Amerikanske damplokomotiver. Derudover har Fulgurex fået lavet nogle interessante modeller. Amerikanske Accucraft har også lavet en del amerikanske modeller, bl.a. Big Boy. Endelig har kinesiske Bowande på det seneste budt ind med primært tyske modeller.

De andre producenter


Spørgsmålet dukker hele tiden op: Er det Märklin? Nej, ikke altid! 


Spor 1 markedet har næsten hele tiden været mere end bare Märklin. De fleste andre producenter har som regel kun produceret i små serier, så priserne har også været derefter. Generelt har der dog været en sammenhæng mellem pris og kvalitet. Dermed ikke sagt, at det kun er de absolut dyreste schweiziske modeller der dur. Man skal bare vide, at modeller i messing og rustfrit stål er dyrere end zinkstøbning, som igen er dyrere end plaststøbninger, som igen er billigere end 3D print og plastcard. De bedste modelbyggere i plast kan dog sagtens hamle op med metalmodellerne, hvis de har været omhyggelige nok.


Med tiden er der kommet nye producenter til, mens andre er ophørt. Brugtmarkedet er en vigtig kilde til at dække en del af efterspørgslen, men nyproduktioner af tidligere producerede modeller dukker op med jævne mellemrum.


Markedet for spor 1 nyproduktion er dog præget af begrænsede serier, der kan bestilles i et begrænset tidsrum og hvis man misser dette, så er der forhandlere, der måske ligger inde med enkelte modeller, når alt er udleveret fra producenten.  Så vinduet for køb af yndlingsmodeller er begrænset, hvorfor det gælder om at slå til, når lejligheden byder sig.


Producenter (udvalgt 2021): 4DTrains, Kim Møller, Wunder, MBW; KM1, Kiss Modellbahn Service, Kiss-Modellbahnen Deutschland, Kiss-Modellbahnen Schweiz, Fine Models, Steiner Modellwerke, Proform, Dingler, Modelbex, Fulgurex, Lematec, Kesselbauer, Modellbau Marcus Jaegers, Fine Arts Models USA, Accucraft, MTH, Demko, Pein, Aster, Märklin, ESU Pullman (Heljan)


Tidligere producenter: Koch, Beneken, Plackingen, Bockholt ,Lemaco, Hübner (videreført af Märklin)


Opdateret november 2022


IMG_0152
IMG_0152
BR45, KM1
IMG_0153
IMG_0153
BR44, KISS
IMG_0148
IMG_0148
E60, Märklin
IMG_0150
IMG_0150
BR38, Märklin
IMG_0149
IMG_0149
BR01, KM1
IMG_0157
IMG_0157
DSB MT, Tikøb Modelstøberi
IMG_0151
IMG_0151
BR 094, Märklin
IMG_0159
IMG_0159
V100, Märklin
IMG_0147
IMG_0147
BR23, KM1
IMG_0145
IMG_0145
DR 01.5, KM1
IMG_0141
IMG_0141
BR043, Märklin
IMG_0128
IMG_0128
Traktor 57, Kim Møller
IMG_2142
IMG_2142
BR103, Märklin, Repainted by KISS Modellbahnservice
IMG_2139
IMG_2139
DSB Litra F, Kim Møller.
E10, Märklin
IMG_2134
IMG_2134
BR120, KISS
IMG_2099
IMG_2099
Köf 2, Märklin
IMG_2094
IMG_2094
Frichs Køf, René Modellbau
IMG_2096
IMG_2096
BR80, Märklin
IMG_2088
IMG_2088
BR80, Märklin
IMG_2084
IMG_2084
BR141, Märklin
IMG_2082
IMG_2082
DSB MY (NOHAB), Heljan/Pullman
IMG_2272
IMG_2272
Silberlingen, Märklin
IMG_2274
IMG_2274
V60, Märklin
IMG_2268
IMG_2268
IMG_2315
IMG_2315
V100, KM1
IMG_2303
IMG_2303
HBIS, MBW
1274
1274
Märklin, Snaps!
1255
1255
BNSF 8606, MTH
1251
1251
BR218, Märklin
1221
1221
E10, Märklin, ommalet MAXI
1211
1211
DSB My (NOHAB), Heljan/Pullman
1212
1212
V100, Märklin, Ommalet
1196
1196
Köf 2, Märklin
1188
1188
BR363 (V60), Märklin
1091
1091
Re 10/10 (Re 6/6 Cargo, Re 4/4 II), KISS
1014
1014
BR101, Beneken
982
982
BR103 184, Wunder
904
904
E44, Märklin
901
901
DSB Litra E, Märklin, Ombygget fra BR18.4
E10, Märklin
840
840
DGW 266, KM1
BR290, KM1
818
818
Hercules, Demco
737
737
T3, Märklin
DSB Køf, René Modellbau
696
696
E19, KISS
Hercules, Demco
657
657
VT11.5, KM1
656
656
BR232 Ludmilla, KISS
455
455
BR144, KISS
466
466
BR290, KM1
V36, Märklin
409
409
Glasvogn, Märklin, ommalet til Coca Cola
346
346
BR290, KM1
DSB Køf, René Modellbau
345
345
DSB Køf, René Modellbau
327
327
BR218, Märklin
396
396
Glasvogn, Märklin
273
273
V90, KM1
214
214
E94, Hübner
170
170
Class 66, Aristocraft
161
161
V200, Märklin
152
152
BR218, Märklin
80
80
BR18.4, Märklin, Ægte damp
83
83
BR91, Märklin
7
7
Köff 3, Hübner
IMG_2284[2741]
IMG_2284[2741]
BR81
IMG_0583
IMG_0583
E18, KISS
IMG_0614
IMG_0614
BR80, MBW
IMG_0753
IMG_0753
GGths 43 Bromberg, Wunder
IMG_0574
IMG_0574
SBB Ce 6/8 III, Märklin 55681
IMG_1380
IMG_1380
EUROFIMA, KISS Modellbahnservice
IMG_1374
IMG_1374
NOHAB, Heljan/Pullman
IMG_1082
IMG_1082
DSB Frichs MH, Tikøb Modelstøberi
IMG_1079
IMG_1079
Re 482 Cargo, KISS
IMG_1077
IMG_1077
BR50, KM1
IMG_2301
IMG_2301
BR01.5, KM1
IMG_2296[2751]
IMG_2296[2751]
BR42, Märklin
IMG_1299
IMG_1299
BR18 201, KM1
IMG_1305
IMG_1305
BR05, KM1
IMG_1307
IMG_1307
BR01.10, KM1
IMG_1281
IMG_1281
BR98, KM1
IMG_0740
IMG_0740
Köf2, Märklin

Af Paulo Thrige


Rullende materiel: Det kører vi med

6 Nov 2020 (opdateret 17 nov 2022)

På vej i 2021-2024


Gang i gryden med nyt materiel i disse Corona tider 


Der er bare så mange projekter igang i spor 1 fra de forskellige producenter. Her er en lille liste over nogle af de lokomotiver, vogne og tilbehør, der kan bestilles eller ventes udleveret 2022-24

Kim Møller

Lokomotiver: Traktor 57 (den fra Olsenbanden), MT, Litra R, Marcipanbrød

4DTrains

Lokomotiver: MZ

Diverse: Kran, Vandkran, Brændolietanksøjle

Wunder

Lokomotiver: BR151, BR111, ET85/ES85, BR89.70 (T3)

Vogne: Schürzen-Eilzugwagen, D-zug, Touropa Liegewagen

KM1

Lokomotiver: BR89 (T3), BR 15 (S 2/6), BR50 ÜK, BR50.40, BR59, BR91, BR96, VT95, BR18.201, BR18.1, V51, BR01 Altbaukessel, BR03.10, BR05, BR10 (udleveres ultimo februar 2021), V20, VT11.5, BR602, E69, Vectron

Vogne: Container/Trailervogn Talbot T3 (samt containere bl.a. Mærsk), Talbot-schotterwagen, Schienenwagen SS15, Kühlwagen Trfhs32, Speisewagen WR4ü-28, Umbauwagen 3- og 4-akslet, Leipzig Glm(g)hs 36/37, MCi, Enhedstankvogn, Dampfkran Ardelt 57t/90t, Klv 12, Schwerklienwagen

Kiss Modellbahn Service

Vogne: SNCF Corail A10tu/B111tu/Bar B5Rtux

Kiss-Modellbahnen Deutschland

Lokomotiver: Vectron, ELNA 6, Baureihe 98.4-5

Kiss-Modellbahnen Schweiz

Lokomotiver: Traxx 2 BR185.2, De4/4, Am843, Caimano E656, SBB A 3/5

Vogne: SBB Hbis/Hbis, Schweizer Bierwagen

MBW

Lokomotiver: BR56.20-29, BR80, BR52, BR52.80, BR41, BR78.10, BR38.10-40, VT10.5 Senator/Komet, E95, BR03.10, BR03.10 Stromlinien

Vogne: Tbis 870/871, Hbis 299, E36 Eilzugwagen, Mdy Behelfspackwagen, Krupp Kesselwagen

Märklin

Lokomotiver: BR151, S2/6, BR02 314, BigBoy 4014 

Vogne: Sgjs 716 container, Eaos 106, Kls WIEBE, Gas tankvogn, G10, ARAL tankvogn

Diverse: Magirus Mercur 120 S

Fine Models

Lokomotiver: E71, BR97.1 tandstangslokomotiv

Vogne: Henschel Dampfschneeschleuder mit 2´2´T26 Tender

Steiner Modellwerke

Lokomotiver: VT95

Spur-1.at

BR 310, BR44, BR77

IMG_0119
IMG_0120
IMG_0123
IMG_0114
IMG_0117
IMG_0122
DSC04955
DSC04956
DSC04953
DSC04959
DSC04947
DSC04946
DSC04942
DSC04951
IMG_2157
IMG_2178
IMG_2155
IMG_2153
IMG_2149
IMG_2154
IMG_2150
IMG_2143
IMG_2145
IMG_2142
IMG_2140
IMG_2137
IMG_2133
IMG_2131
IMG_2129
IMG_2122
IMG_2126
IMG_2130
IMG_2128
IMG_2125
IMG_2117
IMG_2124
IMG_2116
IMG_2123
IMG_2119
IMG_2120
IMG_2098
IMG_2096
IMG_2097
IMG_2094
IMG_2095
IMG_2092
IMG_2089
IMG_2093
IMG_2088
IMG_2082
IMG_2080
IMG_2078
IMG_2076
IMG_2074
IMG_2081
IMG_2079
IMG_2073
IMG_2275
IMG_2072
IMG_2276
IMG_2278
IMG_2071
IMG_2277
IMG_2274
IMG_2265
IMG_2266
IMG_2271
IMG_2294
IMG_2287
1275
1259
1191
1174
1175
1113
1109
1114
1098

Hvad er der kommet fra 2021 til 2023?


På trods af Corona, er der kommet en god portion rullende materiel. 


Udpluk af hvad der kom:

Kim Møller

Lokomotiver: Traktor 57 (den fra Olsenbanden), MT (Udsolgt), Litra R, Marcipanbrød

4DTrains

Diverse: Kran, Vandkran, Brændolietanksøjle

Märklin

Köfferli Ce 6/8 I, V320, BR 08, SNCF 241-A58

Wunder

Lokomotiver: BR111

KM1

Lokomotiver: BR89 (T3), BR50 ÜK, BR50.40, BR18.201, BR18.1, BR05, BR10 , Ardelt 57t

Kiss-Modellbahnen Deutschland

Lokomotiver: Vectron, ELNA 6

Kiss-Modellbahnen Schweiz

Lokomotiver: Traxx 2 BR185.2, , Am843

Vogne: SBB Hbis/Hbis

MBW

Lokomotiver: BR80, 52.40

Steiner Modellwerke

Kö(f)/BR323

Spur-1.at

Gravita 10bb


9 nov 2023

Flotte

Billeder fra udstillinger og arbejdsdage i klubben

IMG_2293
IMG_2438
IMG_2437
IMG_2436
IMG_2435
IMG_2434
IMG_2433
IMG_2432
IMG_2431
IMG_2430
IMG_2316
IMG_2315
IMG_2312
IMG_2311
IMG_2310
IMG_2309
IMG_2308
IMG_2307
IMG_2306
IMG_2305
IMG_2304
IMG_2303
IMG_2302
IMG_2301
IMG_2300
IMG_2299
IMG_2298
IMG_2297
IMG_2296
IMG_2295
IMG_2294
IMG_2292
IMG_2291
IMG_2290
IMG_2289
IMG_2288
IMG_2287
IMG_2286
IMG_2285
IMG_2283
IMG_2281
IMG_2280
IMG_2279
IMG_2278
IMG_2277
IMG_2276
IMG_2275
IMG_2274
IMG_2273
IMG_2272
IMG_2271
IMG_2270
IMG_2269
IMG_2268
IMG_2267
IMG_2266
IMG_2265
IMG_2179
IMG_2180
IMG_2181
IMG_2178
IMG_2157
IMG_2156
IMG_2155
IMG_2154
IMG_2153
IMG_2150
IMG_2149
IMG_2147
IMG_2146
IMG_2145
IMG_2143
IMG_2142
IMG_2141
IMG_2140
IMG_2139
IMG_2138
IMG_2137
IMG_2136
IMG_2135
IMG_2134
IMG_2133
IMG_2132
IMG_2131
IMG_2130
IMG_2129
IMG_2128
IMG_2126
IMG_2125
IMG_2124
IMG_2123
IMG_2122
IMG_2120
IMG_2119
IMG_2118
IMG_2117
IMG_2116
IMG_2099
IMG_2098
IMG_2097
IMG_2096
IMG_2095
IMG_2094
IMG_2093
IMG_2092
IMG_2091
IMG_2090
IMG_2089
IMG_2088
IMG_2087
IMG_2086
IMG_2085
IMG_2084
IMG_2083
IMG_2082
IMG_2081
IMG_2080
IMG_2079
IMG_2078
IMG_2077
IMG_2076
IMG_2074
IMG_2073
IMG_2072
IMG_2071
IMG_2070
IMG_2283
IMG_2281
IMG_2280
IMG_2279
IMG_2278
IMG_2277
IMG_2276
IMG_2275
IMG_2274
IMG_2273
IMG_2272
IMG_2271
IMG_2270
IMG_2269
IMG_2268
IMG_2267
IMG_2266
IMG_2265
IMG_2705
IMG_2695
IMG_2692
IMG_2683
IMG_2682
IMG_2657
IMG_2656
IMG_2655
IMG_2650
IMG_2647
IMG_2610
IMG_2556
IMG_2555
IMG_2554
IMG_2059
IMG_2058
IMG_2057
IMG_2056
IMG_2032

Vi mindes: Medlemmer hinsides

Mentor og mesterbygger

Preben Hejberg


Efter et kortere sygdomsforløb med accelererende kræft, er Preben Hejberg sovet stille ind fredag aften.


Bekendtskabet med Preben er for de fleste i Togklubben1:32 først startet i 2004. Derfor omhandler denne nekrolog hovedsagligt tiden fra 2004 til i dag.


Tiden efter sin kones bortgang benyttede Preben på at øge sit engagement i sin toghobby, i arbejdet med Ballerup Kræmmermarked, have renovering og med istandsættelse af indtil flere Mercedes Benz biler. Hertil kom plejehunden Jacob, som blev en trofast følgesvend til Preben.


Til DMJUs modeltogsudstilling i august 2004 i Valbyhallen, stillede Togklubben1:32 op med et blandet anlæg bestående af Prebens store flotte stationstykke og nogle klubmoduler med løstliggende skinner på. Dette blev starten på Prebens færden i Togklubben1:32.


Preben havde lavet et fantastisk stykke arbejde med dette stationsstykke, da han dristede sig til at udføre det med en stor kurve med overhøjde, som det ses på flere danske stationer. Preben var en detaljens og teknikkens mand.


Prebens fortid som direktør for Philips Danmark og som elektroingeniør (Cand. Polyt) fornægtede sig ikke. Han forstod at organisere os når der skulle arbejdes på modulerne i kælderen i hjemmet på Morelvej i Skovlunde.


Preben nåede også at vise sine pædagogiske evner, da han førte os ind elektronikkens verden med sit foredrag om spænding og strømstyrke (kan stadig lugte den ristede pølse, der på bedste Dr. Frankenstein vis blev udsat for Prebens udgave af den elektriske stol).


Men Preben rummede meget mere – Hvorfor spendere et par hundrede kroner på en digital decoder, når man kunne bygge den selv. Preben havde også planer om at bygge sin egen styrepult med fuld udnyttelse af Motorolas protokol, som Preben lakonisk mente var dårligt udnyttet af Märklin.


Prebens interesse for gør-det-selv viste sig også da han anskaffede sig en Big Boy fra MTH og en Class 66 fra Aristocraft. Begge er udført med for store hjulflanger til at passe til spor1, men Preben mente at det der var for meget skulle blot drejes af – Og det gjorde Preben så, med det resultat at Preben vel var den første der kunne køre Class 66 på et spor1 anlæg! Begge modeller fik i øvrigt skiftet elektronikken ud, så det var kompatibelt med Märklin. Jo, Preben fik også klaret dette.

At arbejde i træ og metal var ikke noget problem for Preben. De næsten færdige messingmodeller af MZ og Bn vidner om Prebens færdigheder ud i lodning og metalbearbejdning.


Arbejdet med modulanlægget var også en rejse ud i bearbejdningens kunst og her viste Preben hvor overliggeren skulle være. Med rigtige overgangsbuer og tvungne sporskiftetunger er detaljerne i orden. Preben gjorde det så forbilledligt som muligt og gik sjældent på kompromis med tekniske løsninger.


Kronen på værket var da Prebens anlæg blev benyttet til DSBs 150 års jubilæumsfest i Bella Center i 2006, hvor Togklubben1:32 var hyret til at underholde gæsterne med paradekørsel i spor1. Anlægget bestod prøven og Preben fik rosende ord med på vejen af DSBs generaldirektør Søren Eriksen over anlæggets optiske og tekniske kvaliteter. Bedre bliver det vel næppe.


Prebens store have skulle have huset den store spor1 bane, så Preben benyttede sommeren 2006 på at gøre den i stand. Terrassen blev renoveret og nye fliser blev lagt. Desværre nåede Preben ikke at få banen stillet op og køre med sine tog, men han nød at være i den velordnede have lige til det sidste.


Især vil Preben blive savnet af de yngste toginteresserede børn. Preben sørgede altid for at de blev sat i sving med meningsfyldte ting. Skulle der bores eller loddes, så gav Preben kyndig vejledning. Preben efterlader ikke egne børn, men tabet af Preben er stort blandt de yngste!


Preben bortgang efterlader et stort tomrum i Skovlunde, hvor venner og naboer kunne komme og blive ført ind i Prebens verden af tog, elektronik og god mad. Hvem skal nu lære de unge om vekselstrøm, dioder og lodning med kongevand på rustfrit stål? Bolden ligger og venter på at blive taget op i Prebens ånd!


Prebens minde lever videre i Togklubben1:32, hvortil anlægget er testamenteret. Derfor påhviler der os alle et kæmpe ansvar for at videreføre anlægget og vise det frem til glæde og beundring.


Preben - Hvil i fred. 7 november 2008



Skrevet af Paulo Thrige 8 november 2008

Finurlig og højt humør 

Allan Jensen

Ære været Allans minde. Tankerne falder på den gang, vi grillede i Allans have og gik igang med at sigte et par tons granitskærver. Allan var med til at stifte foreningen Togklubben 1:32 og var kasserer de første par år. Allan huskes måske bedst for datterens risalamande, som i mange år var fast indslag til togklubbens årlige julefrokost. Et andet fast indslag fra Allan var glastankvognene med BR91 i front. Allan vil være savnet.

Allan afgik ved døden den 13 december 2017.

Amerikaner Jørgen 

Jørgen Einfeldt

Vores klubmedlem Jørgen Einfeldt sov stille ind lørdag den 2 januar 2021. Jørgen vil blive savnet. Han var særligt interesseret i store amerikanske diesellokomotiver og man var ikke i tvivl om, når han kørte med sin MTH model, for den kunne lave sød musik. Desværre holdt truslen fra corona Jørgen fra at deltage i julefrokosten 2020, så det blev sidste klubmøde Jørgen deltog i var medio november 2020.
Ære være Jørgens minde



Luneful og god for en røverhistorie 

ingeniør Gerhard Albrecht Patzig

At miste en man holder af, er aldrig nemt. Det kommer til udtryk på mange forskellige måder, men én ting vil de fleste opleve: Afsavnet af at kunne dele hinandens selskab, konversere, grine sammen, hjælpe hinanden, hygge sig, det sker kun i minderne og kun der. Derfor vil ingeniør Gerhard Albrecht Patzig blive savnet, efter at han måtte give op til kræftens ødelæggende styrke.

 

Gerhard var ganske lunefuld og var altid god for en røverhistorie fra de varme lande og indefra Borgen eller majestætens gemakker. Gennem mere end 80 år har Gerhard lært af livet og i de relativt få år i Togklubben 1:32 har han gavmildt delt ud af sin viden om de store mysterier i livet: Kvindens natur, religionernes indflydelse, politikernes kompetencer og de mange fjerne kulturer han har oplevet.

 

Det har heller ikke skortet på beretninger om familiens gøren og laden, så vi har været helt opdateret på Gerhards hustru, Marianne, og sønnens flotte karriere hos Mercedes Benz i Kina.

 

Gerhard efterlader et socialt hul i togklubben, som bliver svært at udfylde. Til vores sociale sammenkomster, stod Gerhard altid i forreste række, når der skulle uddeles et ”prost”, ”a votre santé”, ”naztrovia” eller en ”skål” og var altid god for en joke i knæhøjde på et af de mange sprog, som han mestrede; det var ikke altid vi forstod det, men heldigvis kunne Gerhard oversætte den og den slags humor er multikulturel, så lattermusklerne er ofte blevet godt brugt i Gerhards selskab.

 

Som Togklubbens faste revisor, var der en gang om året lagt op til fest, når regnskabet skulle revideres, hvilket ofte blev gjort i lejligheden i Buddinge. Gerhard nød en god pizza i kassererens selskab og så stod den ellers på stikprøver og sammentællinger. Corona pandemien og kræften satte en stopper for denne årlige begivenhed og den vil blive savnet af kassereren.

 

Ved forårets Hobbymesse (marts 2022) deltog Gerhard med opsætning af anlæg om fredagen og havde en fornøjelig lørdag med kørsel af både BR85 og E18 på klubbens anlæg. Det gik heldigvis som det plejede, at Gerhard fik skåret et par sporskifter op, så strømmen blev afbrudt, men det hører med til legen med de store tog. Vi kan alle komme til at lave en ”Gerhard”, ingen nævnt, ingen glemt. Gerhard gav altid en hånd med ved opstilling og nedtagning af anlægget, så hvem skal nu finde de rette ben frem eller organisere sidestykkerne? Desværre stak kræften sit ækle hoved frem om søndagen, hvor Gerhard måtte blive hjemme, så det blev den sidste togkørsel for Gerhard i dette liv.

 

Gerhard, hvil i fred. Må du finde samme livslyst og glæder derude, hvor end du nu huserer. Auf Wiedersehen mein freund.

19 marts 2022